Malování světlem aneb fígle s baterkou

Jakýkoliv světelný zdroj, nebo chcete li baterka, je standartní součástí našeho vybavení pro pobyt v přírodě. Baterky se vyrábí v nepřeberném množství druhů a provedení, od klasických ručních až po moderní čelovky s vysoce svítivými diodami.

Některé z nich mají univerzální použití, zatímco jiné se vyrábějí pouze pro specifické účely, např. do výbušného prostředí. Pro kreativní fotografy však mají baterky ještě jeden význam: nasvícením části snímané scény se původně nevýrazný prvkem jako mávnutím kouzelného proutku promění na efektní a neobvyklou fotografii.

malovani-svetlem-8.jpg
Bludný, Hostýnské vrchy. K nasvícení cesty a stromu jsem použil výkonnou halogenovou svítilnu připojenou na 12V motobaterii.


Ideální moment

Nejdůležitějším předpokladem úspěšného focení je volba vhodné denní doby. Bez problémů můžeme fotit v noci, jenomže černočerná tma v okolí nasvíceného předmětu takovému snímku na kráse nepřidá. Daleko výhodnější je fotografování brzy ráno, ještě před svítáním anebo naopak pozdě večer, za soumraku. V těchto chvílích má obloha po dobu několika desítek minut temně modrou barvu, která pomůže vyniknout nasvícenému objektu.

malovani-svetlem-1.jpg
Pulčín, ve 4 ráno. Celková expozice 4 minuty, nasvícení baterkou 2 minuty.


Baterka

Jaká baterka je tedy pro naše potřeby nejvhodnější? Na značce vcelku nezáleží, rozhodující je totiž barevná teplota světla, kterou určuje žárovka v reflektoru. Lidské oko je velmi přizpůsobivé a snadno podléhá dojmu, že barva světla různých druhů žárovek je stejná nebo přinejmenším podobná, jenomže film nebo čip našeho fotoaparátu tuto přizpůsobivost nemají a rychle nás vyvedou z omylu. Ušetříme vám čas, který je nutný k provedení fotografických zkoušek s různými druhy žárovek a prozradíme, že velmi dobrých výsledků dosáhnete při svícení halogenovými žárovkami. Bezkonkurenčně nejvhodnější jsou však žárovky xenonové, které dají vyniknout přirozeným barvám nasvíceného předmětu a zároveň jej svým příjemným teplým zabarvením světla dostatečně zvýrazní.

malovani-svetlem-5.jpg
Hostýnské vrchy. Tento snímek jsem pořídil po západu Slunce, asi 150 metrů od našeho domu.


Základ úspěchu

Vzhledem k dlouhým expozičním časům (v řádu desítek sekund až několika minut) se neobejdeme bez stabilního stativu a kabelové spouště. Základem úspěchu je přesné stanovení expozice modré oblohy, kdy zjištěný čas použijeme pro expozici celého snímku. Správnou expozici nasvíceného předmětu zjistíme velmi snadno. Při nastavené pracovní cloně na něj posvítíme baterkou a pomocí bodového měření expozice odečteme správný čas, například 2 sekundy. Časem 2 sekundy musíme tedy nasvítit každou část kamene, stromu nebo jiného objektu, který jsme si vybrali. Při samotném fotografování postupujeme takto:

  • ještě za světla zvolíme kompozici snímku
  • změříme expoziční hodnotu oblohy, nasvíceného objektu a připojíme kabelovou spoušť
  • nastavíme clonu a čas B, tzn. trvalé otevření závěrky
  • po zmáčknutí a zajištění kabelové spouště nasvítíme baterkou vybraný objekt, přičemž musíme mít na paměti celkovou dobu expozice, kterou si pohlídáme pomocí stopek ve foťáku, na hodinkách nebo například v mobilu

Pro úspěšné fotografování za soumraku je nezbytná kvalitní příprava. Obloha bude mít fotogenickou modrou barvu maximálně několik desítek minut a je téměř jisté, že během jednoho focení se vám nepodaří udělat víc než 2 až 3 snímky. Proto si ještě za světla důkladně promyslete kompozici snímků a mějte v záloze náhradní baterie pro foťák i baterku.

malovani-svetlem-2.jpg
Cestou na Troják, Hostýnské vrchy. Celková expozice 4 minuty, nasvícení baterkou za 3 minuty.


Noc je náš spojenec

Noční fotografování s doplňkovým světlem nepatří mezi nejjednodušší způsoby snímání.Získané fotky jsou však velmi efektní, divácky atraktivní a na hony vzdálené kklasickým obrázkům z dovolené.Po překonání počátečních psychologických překážek typu: „v noci se nedá fotit, je málo světla" anebo „přece nebudu tak brzo vstávat" vás určitě okouzlí vaše první noční fotografie a je velmi pravděpodobné, že změníte svůj názor. Proč bychom spali, když můžeme fotit.

malovani-svetlem-3.jpg
Bludný, Hostýnské vrchy. Pro tento snímek jsem neměl dostatečně silnou baterku, která by během tří minut (expozice oblohy) nasvítila část stromu. Proto jsem po naexponování oblohy počkal aý se úplně setmí a strom za 20 minut nasvítil obyčejnou cyklistickou halogenkou.

malovani-svetlem-4.jpg
Javorníky, Velký Javorník. Celková expozice 5 minut, svícení baterkou na kříž 3 minuty. Pořízení tohoto snímku mě stálo hodně námahy. Noční cesta autem, náročný výstup na nejvyšší vrchol Javorníků, fotografování a celý den v horách však byly dostatečnou odměnou za brzké ranní vstávání.

malovani-svetlem-6.jpg
U javora, Velká Lhota.  Vzhledem k velikosti stromu byla expozice i nasvícení baterkou stejné = 12 minut. Snímek podstatně vylepšila dramatická ranní oblačnost, světla vlevo dole patří Rožnovu pod Radhoštěm. Ohrada v popředí byla přisvícena bleskem.

malovani-svetlem-9.jpg
Soumrak na rybníku u Lačnova.

malovani-svetlem-7.jpg
Lípa na Končinách, Hostýnské vrchy.

Vytisknout stránku Vytisknout stránku5. 5. 2009, 11:31, zobrazeno 470x